flag Судова влада України

Аналітичний та статистичний звіт

про роботу із зверненнями громадян щодо забезпечення  реалізації та гарантування конституційного права громадян на звернення в Апеляційному суді м. Севастополя у

 2013 році

 

Апеляційний суд міста Севастополя в своїй роботі по розгляду пропозицій, заяв та скарг громадян керується Конституцією України, Законом України «Про звернення громадян», Указом Президента України від 07 лютого 2008 року №109/2008 «Про першочергові заходи щодо забезпечення реалізації та гарантування конституційного права на звернення до органів державної влади та органів місцевого самоврядування», Інструкцією з діловодства за зверненнями громадян, затвердженою постановою Кабінету Міністрів України від 14.04.97 №348 (із змінами і доповненнями, внесеними постановами КМУ  від 17.10.1997р. №1153, від 24.09.2008р. №858, 19.01.2011р. №26) та Інструкцією з діловодства в апеляційному загальному суді, затвердженої Наказом ДСА України від 06.01.2006 №1 (із змінами та доповненнями, внесеними згідно з наказами ДСА України №35 від 11.05.2007р., №168 від 15.12.2011р., №75 від 03.07.2012р., №103 від 05.09.2012р., №110 від 25.09.2012р., №111 від 25.09.2012р., №156 від 16.11.2012р., №162 від 30.11.2012р., №83 від 17.06.2013р.)

Для здійснення контролю за станом розгляду звернень громадян усі звернення, які надходять до Апеляційного суду м. Севастополя реєструються відповідно до вимог Постанови КМУ «Про затвердження Інструкції з діловодства за зверненнями громадян в органах державної влади і місцевого самоврядування, об'єднаннях громадян, на підприємствах, в установах, організаціях незалежно від форм власності, в засобах масової інформації» від 14.04.1997р. №348 (із змінами).

 

Протягом 2013 року в Апеляційному суді міста Севастополя заведено 160 проваджень за письмовими зверненнями громадян. Залишок нерозглянутих звернень на кінець звітного періоду становить 1 матеріал.

          Протягом 2012 року в Апеляційному суді міста Севастополя заведено 212 проваджень за письмовими зверненнями громадян, залишок нерозглянутих звернень склав 9 матеріалів.

 

Спад динаміки випадків звернень громадян із скаргами протягом 2013 року у порівнянні з попереднім 2012 роком вказує на покращення роботи суддів та апаратів судів вцілому.

 

Більшість звернень розглянуті у строк, передбачений ст.20 Закону України «Про звернення громадян», однак, мають місце випадки коли відповідь надана з порушенням встановленого строку, що як правило обумовлено, несвоєчасним наданням відповідей на запити судами перших інстанцій.

Зі свого боку, судді перших інстанцій пояснюють це об’єктивними обставинами, до яких відноситься відсутність судді, у провадженні якого знаходиться та чи інша справа, на робочому місці у зв’язку з перебуванням у нарадчій кімнаті, на лікарняному, у командировці, тощо.

Протягом 2013 року звернень від народних депутатів України та пропозицій громадян до Апеляційного суду м. Севастополя не надходило.                                                     

Зі 160 звернень громадян: 3 звернення були колективними, 18 – відносяться до категорії повторних.                                                                                                                

Протягом 2013 року від громадян отримано 18 повторних звернень.

 

Основними питаннями, що порушені у зверненнях громадян у 2013 році, є:

- скарги на невидачу копій судових рішень – 30 випадків;

- скарги на дії суддів – 30;

- скарги на тривалий розгляд справ і тяганину при розгляді – 18;

- про незгоду з судовим рішенням – 38;

- скарги на невчасне направлення справи до апеляційної та касаційної – 9;

- на організацію роботи суду – 8;

- інші питання – 27.

Звернення громадян, пов'язані з справами, що розглядаються в судах першої інстанції та в Апеляційному суді м. Севастополя, в основній своїй масі знаходились на контролі до розгляду справи по суті та ухвалення судового рішення.

З наведеної статистики вбачається, що переважна більшість скарг вмотивована неправильними, на думку громадян, рішеннями по справах та незгодою з ухваленими судами першої інстанції судовими рішеннями по справах.

Заявникам надано відповідь про можливість перевірки їх доводів лише при апеляційному або касаційному перегляді справ та роз'яснено про строк і порядок апеляційного або касаційного оскарження судових рішень.

 

Наприклад, громадянка М. звернулась до Апеляційного суду міста Севастополя зі скаргою, зміст якої по суті був зведений до незгоди з  рішенням по справі, прийнятим суддею суду першої інстанції, просила голову Апеляційного суду міста Севастополя визнати ухвалене рішення незаконним.

У встановлений законом строк заявнику надано відповідь, про те, що у випадку незгоди з судовим рішенням, постановленим по справі, він має право оскаржити це рішення до Апеляційного суду міста Севастополя у порядку та строки, передбачені відповідними статтями КПК України.

З показників 2013 року, крім того, вбачається, що питома вага звернень вмотивована несвоєчасною видачею повного тексту судових рішень на руки.

При розгляді звернень за даною категорією та підготовці відповідей на них, проведено перевірки за вказаними у зверненнях фактами, від суддів – головуючих у справах, витребувано довідки щодо руху по справі та дат постановлення судового рішення за розглядом спору.

Як вказує практика, скарги даної категорії знайшли своє обґрунтування  результатами проведених перевірок, наприклад:

Громадянин Ч. звернувся до Апеляційного суду міста Севастополя зі скаргою про невидачу копії  судового рішення, постановленого 22 травня 2013 року по цивільній справі за позовом ПАТ „УББ” до М.С.О. про стягнення заборгованості за кредитним договором, та виконавчого листа Нахімовським районним судом м. Севастополя. Як вказав заявник, його особисті звернення до Нахімовського районного суду м. Севастополя двічі були залишені без розгляду, що стало причиною звернення зі скаргою до Апеляційного суду м. Севастополя.                                                              

Заявнику у встановлений законом строк надано відповідь, якою повідомлено, що копія рішення суду та виконавчий лист по даній цивільній справі Нахімовським районним судом м. Севастополя було направлено на його адресу 27.11.2013 року.

Щодо тривалого невиконання заяв про видачу виконавчого листа, Нахімовський районний суд м. Севастополя повідомив, що в ході проведеної перевірки було виявлено факт порушень вимоги Розділу VI Інструкції з діловодства в місцевому загальному суді „Звернення до виконання судових рішень” з боку працівників апарату суду. У зв’язку зі звільненням, притягнути винних до дисциплінарної відповідальності не представляється можливим.

На оперативних нарадах зборів суддів Апеляційного та місцевих районних судів міста Севастополя дане питання є предметом постійного обговорення, суддям наголошено про недопустимість випадків несвоєчасної видачі копій повних текстів судових рішень.

Аналіз звернень громадян у першому півріччі 2013 року свідчить, що переважна більшість звернень подана мешканцями Ленінського та Гагарінського районів м. Севастополя, що пояснюється в першу чергу тим, що вони входять до найбільш чисельних за населенням територіальних громад міста та, відповідно, високим ступенем гостроти соціально – економічних, суспільно – політичних та інших проблем, а також великою кількістю справ, які розглядаються саме у вказаних районних судах м. Севастополя.

Керівництвом суду вживаються заходи щодо забезпечення кваліфікованого, неупередженого, об'єктивного та своєчасного розгляду звернень громадян, оперативного вирішення порушених у них питань, задоволення законних вимог заявників, реального поновлення порушених конституційних прав і запобігання надалі таким порушенням;                               При отриманні звернень, які не входять до повноважень Апеляційного суду м. Севастополя, вони у п'ятиденний термін пересилаються за належністю відповідному органу чи посадовій особі з повідомленням заявника та роз'ясненням підстав передачі розгляду звернення іншим органам.

Головою Апеляційного суду м. Севастополя здійснюється постійний контроль за розглядом звернень громадян. 

Причини тривалого розгляду цивільних та кримінальних справ обговорюються на нарадах суддів.

Апеляційним судом м. Севастополя постійно аналізуються надходження повторних звернень, які виникають з незалежних від суду причин, коли заявники незгодні з наданими за їх попередніми зверненнями відповідями та не бажають звертатись для вирішення питання за належністю (вимога ст.5 Закону України «Про звернення громадян») або оскаржувати прийняті рішення в установленому законодавством (ст.16 Закону України «Про звернення громадян») порядку.

З метою зменшення кількості скарг та звернень, підвищення інформованості населення з актуальних для громадян питань що відносяться до компетенції суду, та стосуються розгляду судових справ, у Апеляційному суді м. Севастополя проводиться надання відповідей у телефонному режимі, що є ефективною та зручною формою спілкування громадян з судовою владою, особливо для тих, хто не має фізичної можливості для звернення.     Заявникам під час телефонного зв'язку надавалися відповідні роз’яснення, з деяких звернень громадян надсилалися відповіді заявникам..

Стан виконавської дисципліни у Апеляційному суді м.Севастополя в цілому знаходиться на задовільному рівні.

На виконання вимог Закону України «Про звернення громадян», інших нормативно-правових актів, якими врегульовано роботу зі зверненнями громадян, Апеляційним судом м. Севастополя створено належні умови для організації прийому відвідувачів.

На виконання п.16.1. «Інструкції з діловодства в загальному апеляційному суді», з метою створення оптимальних умов для реалізації громадянами своїх законних прав та інтересів і виключення при цьому передумов для незаконного впливу на суддів, керівництвом Апеляційного суду міста Севастополя здійснюється особисте приймання громадян.

Особисте приймання громадян проводиться у власних службових кабінетах за наступним графіком:

-         голова Апеляційного суду міста Севастополя Погребняк С.В. приймає у кабінеті №302 кожного першого понеділка місяця з 10.00 до 12.30 год.;

-         заступник голови Апеляційного суду міста Севастополя Колбіна Т.П. приймає у кабінеті №324 кожного другого вівторка місяця з 15.00 до 17.00 год.;

-         керівник апарату Апеляційного суду міста Севастополя Білецька С.І. приймає у кабінеті №310 у кожну третю середу місяця з 10.00 до 12.30 год.

Кожний громадянин, який виявив бажання потрапити на особистий прийом до керівництва Апеляційного суду міста Севастополя може ознайомитися з наведеним вище графіком на стенді оголошень, що розміщений в холі будівлі суду, або на офіційному веб-порталі Апеляційного суду міста Севастополя (http://sba.court.gov.ua).

Під час такого прийому в журнал обліку особистого приймання громадян вносяться наступні дані:

-         число, місяць та рік прийому;                                                                    -         прізвище, ініціали та посада особи, що веде прийом;

-         прізвище, ім’я та по-батькові, адреса проживання (місця роботи) та дані про заявника, його соціальний статус;

-        стислий виклад порушень питань;

-         зміст доручення, прізвище та посада виконавця, термін виконання;                                                                                                                                                                                                     -        прийняте рішення з порушених в усному зверненні питань.

 

Протягом звітного періоду правом на особистий прийом керівництва суду скористувалось 34 людини, проблемні питання яких полягали у наступному:

 

- про незгоду з судовим рішенням (23)

- на тяганину при розгляді справ (6)

-         про перешкоди при виконанні судового рішення (3)

-         інші питання (2)

 Громадянам в усній формі, згідно з вимогами ЦПК та КПК України, роз’яснено порядок оскарження судових рішень до апеляційної та касаційної інстанцій, порядок поновлення строків для такого оскарження судових рішень, а також порядок усунення описок в процесуальних документах.

Скарг від громадян, щодо відмови в особистому прийомі керівництвом Апеляційного суду міста Севастополя та якості проведених бесід, не надходило.

Для оптимальності організації прийому письмових звернень громадян встановлено, що звернення громадян приймаються увесь робочий час. Це дає можливість при надходженні звернення одразу ж з’ясувати у відповідних працівників суду про рух справи або причини, які ускладнюють подальший рух справи.

Для надання повних і доступних консультацій по складанню заяв, звернень, та інших документів, в Апеляційному суді м. Севастополя є в наявності довідково-тематичні стенди, які містять зразки заяв, реквізити для оплати судового збору; адреси, телефони та графіки прийому вищестоящих судів; інформація з роз'ясненнями порядку і строків оскарження рішення Апеляційного суду м. Севастополя у справах усіх видів провадження; та інша довідкова інформація, з якою відвідувачі суду та особи, що цікавляться, мають можливість безперешкодно ознайомитися у холі суду, а також на офіційному веб-порталі суду: http://sba.court.gov.ua    

На оперативних щотижневих нарадах до голови суду та керівника апарату суду доводиться інформація про стан розгляду звернень громадян.